onsdag, august 09, 2006

Knall og fall og bilderedigering

Jeg har så lyst å lære meg MASSE masse om bilderedigering. har fått skikkelig dilla for jeg har sett så utrolig mye fine bilder, og sett hva bilderedigeringen faktisk kan gjøre for bildene.
Men jeg kan ikke så mye da. :-( Men jeg prøver nå å leke meg litt å finne ut av litt saker og ting. Her er 2 kopier av samme bilde. Det øverste er redigert og det nederste er orginalen. Ser dere forskjell? Jeg gjør og syns hele bildet ble nytt da jeg redigerte det. Ansiktet og øynene kom rett og slett frem. De var borte i skygger på det andre. Jeg syns det er så vanskelig å styre lys i sollys ute. Blitz gjør gjerne bildet ALTFOR lyst, mens uten gir mye skygger. Men dette funka jo så det
var jo kjekt å finne ut. :-)

Også må jeg jo fortelle noe annet fra i dag med det samme jeg er igang. Huff og huff. Vi har
hatt nydelig vær så jeg og Mathias var ute i ettermiddag og kosa oss i sola. Mathias syklet litt
innimella og av en eller annen grunn så tok jeg
ikke av han hjelmen da jeg tok bilder. Var nok en
stemme som snakket til meg tror jeg. Jeg hadde
videokamera og filmet han også mens han silte i
sila. Mens jeg står og filmer og han skal sile så
setter han seg ikke skikkelig ned så han står litt
på beina idet han hiver seg utfor og det sier seg
vel selv at det blir litt friksjon med sko mot sile....
Vel han går på hodet over sila og ut i sanda!!! *sjokk* Jeg så det hele gjennom videokameraet, og kasta det fra meg og løp. Gosj, det gikk faktisk utrolig bra med han, og mye takket være hjelmen!!! Han var litt oppskrapet i ansiktet og hjelmen også til helt oppå hodet. :s Gurimalla for en englevakt han hadde. Hjelmen skulle nok være på av en grunn. :-)
Også syns ha ndet var litt kult å se sitt eget svalestup etterpå. Tenk at jeg har det på film da! Det kommer nok han til å syns er stas når han blir stor. Jeg syns det var skummelt å se på, nesten som han slo seg om og om igjen. Huff... Men det gikk veldig heldigvis. :-)

4 Comments:

Blogger Ania said...

Bilderedigering er bra ja! Utrolig hvor mye "juks" man kan få til med det!! Ikke alt jeg synes er like bra mht det da, men når det gjelder hjelp til å få bildet til å tre enda bedre frem akkurat sånn som i eksempelet skulle jeg absolutt ønske jeg hadde mer kunnskaper på det området jeg også, ja! :)

10:52 p.m.  
Blogger Catrine said...

Bilderedigering er moro! Jeg kan heller ikke så mye enda - men jeg håper å lære meg litt etterhvert!
Jeg ser forskjell på bildene dine - skyggende virker mindre fremtredende i det du har fikset på!
Godt alt gikk fint med Mathias og, sikkert bra han hadde hjelmen på seg!

11:21 p.m.  
Blogger Kathrine said...

Å så godt å høre at det gikk bra med Mathias da! Han hadde nok englevakt ja. Når alt gikk bra er det jo "morsomt" å ha på tape. Ikke bare bursdagsminner liksom :)

Jeg driver også og setter meg inn i bilderedigering og hvilke muligheter som finnes. Egentlig foto i det hele tatt. Jeg ahr så mye å lære!

8:27 a.m.  
Blogger Kirsten said...

Bilderedigering har reddet mange av mine bilder som bare var sånn passe ja. Veldig greit å kunne fikse litt på ting som egentlig er litt krise når det er viktige bilder syns jeg. Men det går fort en kveld da *lol*

6:06 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home