onsdag, mai 23, 2007

I morgen braker det løs - den første av i alt 6 eksamener jeg skal gjennomføre til den siste som er 14. juni. Jeg VET at det blir sinnsykt pes fremover. Og Mathias er blitt så sinnsykt allergisk at han får både astma og allergimedisin nå, og selv det er ikke nok... Jeg måtte spørre legen: "Men hvorfor får han plutselig bare feber og allmenntilstanden blir elendig, er det fordi han er mye ute hele dagen?" Ja, det kunne det godt være, sa han. "Du kan prøve med dobbel dose astmamediin når det blir så ille"....
Idag gjorde jeg noe jeg gjør uhyre sjeldent...Jeg gråt til jeg hadde så vondt i halsen at det nesten var godt å ha det så vondt... En skikkelig "cry-out" med andre ord. Noe man egentlig bør gjøre oftere for det letter jammen på følelser og frustrasjoner og hele pakka. Det bare toppet seg da legen nok engang ikke kunne hjelpe meg. Det har vært for mye leger nå, og for mye ting har skjedd som jeg ikke eier kontroll på hvorpå jeg har bedt om hjelp men ikke fått egentlig...Sykdom snakker jeg om da. Det må ta slutt snart, for jeg kjenner at jeg får hetta rett og slett. Sykdom har overtatt hverdagen og det sliter no sinnsykt. Min deilige lille gutt - hvorfor skal han plages sånn??

I morgen har jeg eksamen i material og bearbeiding. Her er en rask innføring: Vi har 4 hovedgrupper av materialer: Metaller, glasser og keramer, polymerer og kompositter. To første sier vel seg selv. Polymerer er plaster og kompositter er blandinger av gruppene. Plaster er delt i to hoverdgrupper: Herdeplaster og termoplaster. Hovedforskjell er E-modulen. Denne sier noe om hvor mye kraft et material tåler før det får brudd, belastning med andre ord og da tatt i betrakning om det er duktilt, tøyelig. Molekylene i termoplaster har primærbindinger, det vil si kovalentebindinger som binder sammen atomer til 1 molekyl. Herdeplaster har sekundærebindinger, van der waalske bindinger, som er bindinger som binder molekylene sammen i hverandre og derfor holdes sterkere på plass. Ergo er en herdeplast hard og har lavere E-modul enn en termoplast som er tøyelig. Forresten så er det beste å lage skosåler av noe som kalles elastomerer. Disse er myke, men har bedre friksjonsevne enn vanlig termoplast - ergo; Du sklir ikke like lett på isen. En liten digresjon, men interessant dog... Metaller er duktile, de aller fleste ihvertfall. Det betyr at de tåler mye kraft før de får plastisk deformasjon eller brudd. De har en flytegrense. Overgås denne så vil ikke materiale falle tilbake til utgangspunktet. Prøv å bøy en spiker så skjønner du det....

Ok, nå skal jeg ikke ta helt av her, dette kunne jeg skrevet en hel blogg om. Hihi. Vel, jeg er ihvertfall forberedt for morgendagen. Dette er et fag som jeg potensielt kan få A i. Eksamen teller 50% og labjournaler teller 50%, og min superduper kule labgruppe har jobbet oss frem til ren A og resten A/B på labene. En lusen B, men den snakker vi ikke om. Hehe, der gjorde vi en dum feil vi bare vil glemme helst. Vel, så mulighetene er bra, spes siden dette er stoff jeg kan en god del om nå - kunne ikke en dritt da jeg begynte i høst. Hehe. Gøy å se fruktene av slitet sitt. :-) Nå skal jeg avslutte før jeg taster hull i hodet på noen. Wish me luck...!

9 Comments:

Blogger Cecilie said...

Lykke, lykke til med de 6 forestående eksamenene! Jeg skjønner så uendelig godt hvor frustrerende det er med sykdom midt oppe i det hele; ikke minst blir man så fortvilet når minsten er syk og man føler at man ikke får den hjelpen man trenger :(. Sender mange trøsteklemmer din vei!! Jeg er mer enn overbevist om at du klarer disse eksamenene med glans *s*

6:58 p.m.  
Blogger Catrine said...

*stor klem* Så frustrende det må være å føle at du ikke får den hjelpen du trenger!
Masse lykke til på eksamen! Jeg er sikker på at du klarer deg supert! :)

9:31 p.m.  
Blogger FOTOGRAF STINE MARIE said...

Masse lykke til på eksamene dine. Det går helt sikkert bra =) Så slitsomt med allergi...værtfall når man ikke får den hjelpen man trenger. Min eldste gutt er allergisk han også....=( Men mot forskjellig mat også har han eksem og bjørkeallergi. Du må bare stå på deg og krev å få den hjelpa du skal ha, selv om det er fryktelig frustrerendes at man må det :S
Lykke til.
Klem fra Stine (fru_pigalopp)

8:44 a.m.  
Blogger Heidi said...

Lykke, lykke til med alle eksamner Linda!!!!!
Leit at Mathias må gjennom alt dette med astma og greier...kan ikke være lett hverken å være deg eller han!! (STOR KLEM!!!)
Krysser fingrene for deg i tiden fremover!!!!!

10:28 p.m.  
Blogger Sylvi said...

Så trist å lese om en syk, liten gutt... Var på tur med et vennepar som også har en sønn som sliter med det samme. Skjønner godt man kan bli sliten av alle bekymringene og alt det praktiske rundt sykdommen..

Kjekt å få litt oppfriskning i faget!! ;o) Lykke til! - dette fikser du :o) Om ikke lenge har dere sommerferie :-D

klem

8:37 p.m.  
Blogger Mari said...

lykke til med eksamenene!ja, en skikkelig "cry-out" hjelper ja, uff, så dumt at dere må igjennom alt dette! masse klemmer!

7:27 p.m.  
Blogger Anette S said...

Det høres jo ut som du kan det, så det gikk sikkert bra :) I morgen begynner jeg på min siste eksamen! Skal bli deilig med ferie på fredag!
God bedring til lillemann! Urettferdig er ordet! *klem*
Lykke til med resten av eksamensperioden! Snart ferie nå :)

9:21 p.m.  
Blogger Tanja said...

Hei Linda! Noen dager siden du skrev ser jeg, så du er nok midt i eksamensrush du nå, ønsker deg masse lykke til videre! Siden du begynte på skolen har jeg alltid tenkt at er det noen som klarer dette, så må det være deg! ;o) Du er beintøff, og du skal vite at jeg beundrer deg veldig!
Skjønner veldig godt fortvilelsen med sykdommen til Mathias, og hjelpeløsheten man føler, man vil jo det aller beste for sitt barn. Krysser virkelig fingrene for at Mathias ikke blir så plaget i sommer!
Klem til deg Linda, jeg heier på deg! :o)

9:01 p.m.  
Blogger Annette said...

Uff... Får helt vondt av den lille gutten din.
Forstår godt at du blir superfortvilet når du ikke kan gjøre det du vil aller mest for gutten din..., og legene ikke kan bidra med den hjelpen man skulle ønske fra dem :-(
God bedring til go'gutten! Håper du finner noen som kan hjelpe ham med plagene.

Nå braker det løs for din del også! Høres ut som du har kontroll på det meste. Det er et ork mens det står på. Men det er rart hva man klarer bare man vil nok :-D

Ikke lenge til sommerferien nå! ;-)

Stor klem fra meg.

9:13 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home